Home Wat we doen Nieuwkomersscholen

Nieuwkomersscholen

IMC Weekendschool verzorgde vanaf 2016 wekelijks ToekomstExpeditie op 12 nieuwkomersscholen door heel Nederland. Dit programma voor nieuwkomers en de bijhorende zomerschool worden met ingang van het schooljaar 2024-2025 niet voortgezet in overeenstemming met de aangescherpte strategie.

Een terugblik

Jongeren die nieuw zijn in Nederland staan voor grote uitdagingen: ze moeten onze taal en cultuur leren kennen én sociaal hun weg zien te vinden. In 2015 zag ons land een grote instroom van Syrische vluchtingen. Binnen IMC Weekendschool ontstond het idee om bij te dragen aan een warmer welkom. Door ToekomstExpeditie aan te bieden als aanvullend programma op nieuwkomersscholen, konden ook deze leerlingen kennismaken met hun interesses, kwaliteiten en de Nederlandse maatschappij. Vanuit een eenmalig initiatief, ontstond een programma dat op haar hoogtepunt 12 nieuwkomersscholen door heel Nederland telde.

Het curriculum vond plaats na schooltijd op nieuwkomersscholen voor leerlingen van 9 tot 18 jaar. Zoals op al onze locaties, lieten vrijwillige gastdocenten de leerlingen kennismaken met hun beroepen. Hiernaast verzorgden we vakantie-activiteiten. De vakken werden aangepast op taalvaardigheid. Naast het reguliere curriculum was er ook aanbod van minder talige vakken, zoals Muziek en Beeldende Kunst.

Nieuwkomersleerlingen krijgen een gastles
‘Het belangrijkste dat ik heb geleerd is dat iedereen eigen kwaliteiten heeft.’
Nieuwkomersleerlingen krijgen een gastles
Ilayda leerling

Einde programma

Het nieuwkomersprogramma is en blijft prachtig, maar paste helaas niet in de aangescherpte weekendschoolstrategie. Welbeschouwd verdient dit programma een eigen organisatie. Als organisatie onder druk konden wij het ons niet langer veroorloven deze afgeleide van onze missie te blijven voortzetten. Het doet ons verdriet dat we de nieuwkomersscholen niet langer kunnen blijven versterken met ons programma.

Leerlingen krijgen gastles tijdens de zomerschool
‘Wat je ziet is dat deze kinderen echt gericht zijn op verbinden.’
Leerlingen krijgen gastles tijdens de zomerschool
Marieke oud programma manager nieuwkomersprogramma

Mogelijk vervolg

Wij onderschrijven ten zeerste het belang van zo goed mogelijk (aanvullend) onderwijs voor nieuwkomerskinderen. Om deze reden voerden we gesprekken met andere organisaties en sociaal ondernemers voor een mogelijke overname van het programma. Tot op heden zijn er nog geen partijen gevonden die dit programma een doorstart zouden willen geven. Als zich hiervoor kandidaten melden, helpen wij hen uiteraard graag op weg.

Bent u geïnteresseerd of wilt u een dergelijk initiatief (mede)financieren? U bent welkom om uit te reiken.

Maryam Rashid profielfoto

Maryam Rashid Officemanager 020 280 17 00

Stuur een e-mail

Magische momenten

Verhalen van leerlingen, alumni, (gast)docenten, partners en vrijwilligers.

Veel gestelde vragen

• Wat is het programma voor nieuwkomers?

Van 2016 tot 2024 verzorgde IMC Weekendschool een programma voor nieuwkomerskinderen bestaande uit ToekomstExpeditie op nieuwkomersscholen na schooltijd en een zomerschool tijdens de zomervakanties. Met de strategische aanscherpingen van juli 2024 is besloten om het programma voor nieuwkomerskinderen niet voort te zetten.

Waarom is het programma voor nieuwkomers gestopt?

Na jaren van sterke groei, richt IMC Weekendschool zich weer uitsluitend op de kwaliteit van het weekendschoolonderwijs (inclusief alumniprogramma) en op de verspreiding daarvan in het reguliere onderwijssysteem. Op deze manier houden we de organisatie krachtig en effectief, zodat we onze ambities als onderwijsvernieuwers kunnen blijven verwezenlijken.

Wij onderschrijven ten zeerste het belang van zo goed mogelijk (aanvullend) onderwijs voor nieuwkomerskinderen. Het nieuwkomersprogramma is prachtig, maar past helaas niet in de aangescherpte weekendschoolstrategie.

Wat als ik deze doelgroep wil blijven steunen?

In de vroege zomer van 2024 voerden we gesprekken met andere organisaties en sociaal ondernemers voor een mogelijke overname van het nieuwkomers programma. Tot op heden zijn er nog geen partijen gevonden die dit programma een doorstart zouden willen geven. Als zich hiervoor kandidaten melden, helpen wij hen uiteraard graag op weg bij een zelfstandige doorstart. Bent u geïnteresseerd, dan kunt u contact met ons opnemen.