IMC Weekendschool Zuidoost viert 25-jarig jubileum!

Een kwart eeuw geleden zette Heleen Terwijn een pioniersstap door de allereerste IMC Weekendschool te starten in het Amsterdam UMC in Amsterdam Zuidoost. Het jubileum van 25 jaar Weekendschool Amsterdam Zuidoost werd vorige week groots gevierd met een divers gezelschap van (oud-)leerlingen, ouders, broertjes, zusjes, gastdocenten, partners en relaties.

Een kwart eeuw geleden zette Heleen Terwijn een pioniersstap door de allereerste IMC Weekendschool te starten in Amsterdam Zuidoost. Een initiatief gericht op kansengelijkheid in het onderwijs, in een periode waar kansenongelijkheid een onbekend begrip was. Het jubileum van 25 jaar Weekendschool Amsterdam Zuidoost werd vorige week groots gevierd met een divers gezelschap van (oud-)leerlingen, ouders, broertjes, zusjes, gastdocenten, partners en relaties. Een prachtige en verbindende terugblik op wat ondertussen gezien wordt als een enorm succesverhaal.

Het feest start vurig met de brassband Ritmo Entertainment en hun opzwepende muzikale optreden. Binnen enkele seconden kunnen de aanwezigen er niet meer onderuit; er moet gedanst worden! Nadat iedereen weer is gaan zitten, neemt Tanja Jadnanansing het woord. Als voorzitter van het dagelijks bestuur van stadsdeel Zuidoost is ze zeer betrokken bij deze weekendschoolvestiging. Haar toespraak vol mooie anekdotes, die een glimlach op vele gezichten tovert.

Leerlingen, oud-leerlingen en (gast)docenten wisselen verhalen uit over memorabele momenten en het verloop van hun studie- en carrièrepad. Ze zijn het erover eens: ‘mijn tijd bij de weekendschool zal me altijd bijblijven.’

Hierna is het tijd voor actie. De weekendschool gaat over zelf doen en zelf ervaren, zo ook op een jubileumviering. In verschillende workshops kunnen de aanwezigen samen uitproberen, leren en ook lachen. Tijdens de boksworkshop leren de deelnemers een aantal basisstoten en trappen. Hierna mag er gespard worden. De take-away? Zelfs boksen gaat over samenwerken. De reanimatieworkshop biedt waardevolle en misschien wel levensreddende kennis en praktische vaardigheden. Dan is het tijd voor de workshop bruggen bouwen met satéprikkers en snoep. Het bruggen bouwen heeft ook een diepere betekenis, zo blijkt aan het einde van de workshop, want zonder samenwerking komt er geen brug. Een leuke, diverse en leerzame daginvulling!

Wat de dag extra bijzonder maakt, is de aanwezigheid van ouders, broertjes, zusjes, opa’s, oma’s, buurtgenoten, gastdocenten, vrijwilligers en andere partners. Dit illustreert de bredere gemeenschap en het enorme netwerk dat IMC Weekendschool Zuidoost in de loop der jaren heeft opgebouwd. De kern van dit succesverhaal? Samenwerking en verbinding; al deze aanwezige personen zorgen er samen voor dat er een inspirerende en leerrijke omgeving kan ontstaan.

Dit 25-jarig jubileum is niet alleen een viering van het verleden, maar ook van toekomstperspectief. Het positieve effect van de weekendschool loopt als een rode draad door het programma. Leerlingen, oud-leerlingen en (gast)docenten wisselen verhalen uit over memorabele momenten en het verloop van hun studie- en carrièrepad. “En het leven na de weekendschool?” Ze zijn het erover eens: “Mijn tijd bij de weekendschool zal me altijd bijblijven.” Een conclusie die tevens als aanmoediging geldt voor alle huidige leerlingen: dit is een tijd om te koesteren.

Veel dank aan alle aanwezigen, gasten en sprekers, leerlingen en oud-leerlingen en in het bijzonder Amsterdam UMC, Tanja Jadnanansing, Hugo Heymans, Stichting Steun Emma Kinderziekenhuis, Mirjam V, Ali Shah, Virgil Tevreden, Marvin Levant, Jelmer en Saskia schink.

Fotografie: Cherise Koning