Alumni over kansengelijkheid: Hassiba Lhajoui

De documentaire ‘Klassen’ (omroep HUMAN) heeft een vervolg gekregen in de meetups die in alle provincies plaatsvinden, waaronder morgen in Zeeland. Stichting IMC Weekendschool vraagt wekelijks een oud-leerling haar verhaal te delen en met een advies te komen voor het versterken van kansengelijkheid. Tenslotte zijn zij degenen die dit uit eigen ervaring het beste kunnen aangeven. Vandaag: Hassiba Lhjaoui

Door Hassiba Lhjaoui:

Van jongs af aan heb ik alle kansen die ik kreeg met beide handen aangepakt. Stichting IMC Weekendschool speelde hier vanaf het begin al een grote rol in. Helaas is er ook sprake van kansenongelijkheid en dit onderwerp heeft mij altijd na aan het hart gelegen. In oktober 2020 heb ik samen met twee vriendinnen een documentaire gemaakt, getiteld ‘0% Welkom’ over de rol van een migratieachtergrond op kansenongelijkheid binnen de arbeidsmarkt. Hierin spraken wij ook over onze persoonlijke ervaringen, zoals altijd bij een ‘steekproef’ eruit gepikt worden. De documentaire was onderdeel van ons profielwerkstuk.

Een aantal weken later hadden wij een gesprek met twee docenten over ons eindproduct. Tot op de dag van vandaag ben ik gefrustreerd over de dingen die door één docent zijn gezegd tijdens dit gesprek. Op het moment zelf durfde ik niks te zeggen over zijn opmerkingen, omdat ik bang was dat het mijn cijfer zou beïnvloeden. ‘Racisme is makkelijk op te lossen’ waren zijn woorden, ‘je moet gewoon je best doen op school’. Om de verantwoordelijkheid voor het oplossen van racisme bij de slachtoffers neer te leggen is toch niet normaal? Een racist gaat mij niet anders bejegenen  omdat ik mijn havodiploma heb gehaald.

Zulke incidenten zetten mij aan het denken. Discriminatie op basis van afkomst, bewust maar zeker ook onbewust, speelt een grote rol binnen het onderwijssysteem, dat van binnenuit opengebroken moet worden en waarin structureel moet worden geïnvesteerd in kansengelijkheid. Dat begint in de klas: er moeten actief kansen worden gegeven aan leerlingen bij wie het niet vanzelfsprekend is dat zij die krijgen. Dit zorgt ervoor dat leerlingen met een migratieachtergrond niet per se het gevoel hebben 3x zo hard te moeten werken voor hetzelfde doel. Hoe ongelooflijk stom dat we hier in 2021 nog om moeten vragen.

Het is tijd voor verandering.