De heer en Mevrouw Knoops als gastdocent in Amsterdam

Zondag 26 mei stond voor het tweede leerjaar van de weekendschool in Amsterdam West het vak Recht op het programma. Strafrechtadvocaten Geert- Jan Knoops en Carry Knoops gaven een gastles.

Door de diversiteit aan gastdocenten was het een prachtige introductie-les op het vak: rechter Ruud Steinhaus, advocaten dhr en mevr Knoops en twee wijkagenten van Amsterdam West, Rob Kokkeler en Yusuf Aksoy.

Rechter Ruud Steinhaus nam de leerlingen, vanuit de verhalen uit zijn eigen carrière als rechter, mee in de verschillende rechtsgebieden. En hij maakte samen met de leerlingen een mind-map betreft het rechtssysteem. Steinhaus vertelde over een aantal zaken in zijn loopbaan waarbij hij voor zeer lastige keuzes kwam te staan zoals een casus binnen het Vreemdelingenrecht en een zaak waarbij hij moest oordelen over een ingrijpend familiedrama. Door ons mee te nemen in deze situaties en de leerlingen te betrekken en te bevragen, kregen we een levendig inkijkje in het veelzijdige beroep van de rechter!Door de gastles van de twee wijkagenten Rob en Yusuf kregen de leerlingen een goed beeld van hoe de werkdag van een agent kan zijn.  We waren erg onder de indruk van de hoeveelheid spullen die een agent dagelijks met zich meedraagt. Riem met geweer, pepperspray, wapenstok, en nog een aantal attributen. Bovendien dragen ze een kogelvrij vest, alles bij elkaar was dit behoorlijk zwaar. De agenten gaven beide aan dat ze er voor iedereen zijn, en altijd hulp willen bieden en er zijn voor ieders veiligheid.

Toen een van de agenten vroeg wat hun belangrijkste wapen is, gaf een van de leerlingen meteen het goede antwoord: “Dat is de stem!”  Yusuf vertelde dat, ook wij, alles kunnen oplossen door te praten, gebruik nooit geweld. De politie mag, alleen als het echt niet anders kan, geweld gebruiken in gecontroleerde stappen.

Geert- Jan Knoops en Carry Knoops, die beide strafrechtadvocaat zijn, hebben ons eerst ingewijd in diverse facetten van Recht.

Mevrouw Knoops lichtte toe waarom de weegschaal een en de geblinddoekte dame 2 symbolen van de rechtspraak zijn, en waarom deze zo belangrijk zijn. We mochten alles vragen, dus een van de leerlingen vroeg of ze wel eens emotie voelen bij een zaak die ze behandelen in de rechtszaal: Ja, bevestigden de advocaten, en ze lichtten hierbij nog een specifieke zaak toe. Maar deze emotie mogen zij nooit tonen en zullen zeker nooit handelen op grond van emotie. Zij moeten altijd zakelijk en gebaseerd op feiten handelen. Ook voor de rechter is dit van essentieel belang, en daarom mag een rechter bijvoorbeeld ook geen politieke kleur bekennen of uitdragen, want dan kunnen zij niet onpartijdig handelen.

Tot slot mochten enkele leerlingen mevrouw Knoops haar toga, die al 26 jaar oud is, aandoen! Dat voelde heel speciaal voor de meisjes, die hem aanhadden.