Doneer

Documentaire Maken dankzij extra bijdrage Nationale Postcode Loterij

06 mrt 2025

Een podium geven aan jongeren die te weinig worden gehoord – dát is de kern van het vak 'Documentaire Maken'. Dankzij de gulle extra bijdrage van de Nationale Postcode Loterij, aangevraagd in samenwerking met IDFA en CINEKID, kunnen we dit inspirerende vak verankeren in ons curriculum.

Jongeren groeien op in een wereld vol beeld. Ze maken dagelijks video’s, bekijken content en delen hun leven online. Maar hoe vaak denken ze na over hoe media ons perspectief vormt? Welke keuzes een filmmaker kan maken? En in hoeverre laten zij hun eigen boodschap horen?  

Dankzij de extra bijdrage van €500.000 van de Nationale Postcode Loterij voor het vak Documentaire Maken, die afgelopen week werd toegekend, brengen wij dit bijzondere vak – favoriet van menig oud-leerling – terug voor honderden leerlingen en alumni door het hele land.

Hiernaast heeft de Nationale Postcode Loterij hun jaarlijkse bijdrage verhoogd van €500.000 naar €600.000, een krachtig signaal van vertrouwen in de toekomst van IMC Weekendschool. Met deze steun kunnen we ons onderwijs verder versterken en nog meer jongeren de kans geven hun talenten te ontdekken en hun stem te laten horen.

Van idee naar podium 

Het vak Documentaire maken was bij de oprichting van IMC Weekendschool in 1998 al een vast onderdeel van het curriculum. Jongeren maakten indrukwekkende films over thema’s als straatgeweld, eenzaamheid onder ouderen en duurzaamheid. Door ontoereikende financiële middelen is het ons echter niet gelukt om dit vak op structurele wijze doorgang te geven op onze locaties.

Nu, meer dan 25 jaar later, is het tijd voor een herontwerp. Deze tijd biedt nieuwe mogelijkheden, en met de steun van Nationale Postcode Loterij kunnen we het vak opnieuw vormgeven. 

Door zelf documentaires te maken, ontwikkelen jongeren mediawijsheid, kritische denkvaardigheden en creatief zelfvertrouwen. Ze leren technische vaardigheden en krijgen de tools om hun eigen verhaal helder en krachtig neer te zetten.

Dit is essentieel, want over jongeren in kwetsbare wijken wordt veel gesproken – maar zelden mét hen. 

In samenwerking met IDFA en CINEKID zorgen we ervoor dat de gemaakte documentaires een podium krijgen. Leerlingen presenteren hun werk aan een breed publiek, wat hun impact en zelfvertrouwen vergroot. Ook ontwikkelen we een masterclass voor alumni, zodat ze aangewakkerde interesses kunnen blijven volgen.

Ons doel is om documentaire maken niet alleen een vast onderdeel van ons onderwijs te maken, maar ook om langdurige samenwerkingen op te bouwen met partners die dit initiatief ondersteunen. We kijken uit naar een waardevolle samenwerking. 

Dankzij de Nationale Postcode Loterij en haar deelnemers kunnen we deze jongeren een podium geven.