Nieuwkomersklassen beleven muzikale middag met het Ricciotti Ensemble

Het is een feestelijke middag in het oudste theater van Rotterdam. In het Prinses Theater, een klein, art-decostijl theater, speelt het Ricciotti Ensemble speciaal vóór en mét de leerlingen van de nieuwkomersklassen van de weekendschool. Er wordt fanatiek gedanst, gedirigeerd en de sterren van de hemel gespeeld.

Het populaire Ricciotti Ensemble speelt sinds 1970 voor iedereen die niet of nauwelijks met live symfonische muziek in aanraking komt. Zo spelen ze op straat, in asielzoekerscentra, in verzorg- en verpleeghuizen, in het vliegtuig of in de gevangenis. Zowel in Nederland als in het buitenland. Tijdens de ‘Fantastische Vrouwentour’ van het ensemble neemt zangeres Ntjam Rosie ons mee op een muzikale tijdreis door alle eeuwen van bekende en minder bekende vrouwen uit de muziekwereld.

Dankzij twee dappere leerlingen van de Nieuwkomersschool speelt het orkest rustig en op toon verder. Bravo!

Het is twee uur ’s middags als de leerlingen van verschillende nieuwkomersklassen het theater binnendruppelen. Oud-leerling en ambassadeur Saron Tesfahuney warmt de zaal alvast op. Letterlijk. Want hoe geef je een muzikale middag een knallende start? Door te dansen natuurlijk. Saron nodigt leerlingen uit om in groepjes op het podium een dansje te doen. Naast dappere leerlingen pakken alumni én IMC Weekendschool medewerkers ook nog even de bühne.

En dan is het de hoogste tijd voor het spectaculaire Ricciotti Ensemble. Het 43 koppige, jonge orkest loopt via het publiek gehaast de zaal in met grote rugtassen en koffers. Wat aanvankelijk lijkt op een chaotische entree, resulteert in een razendsnelle opbouw van alle instrumenten in minder dan twee minuten. Magisch! Tijdens het optreden komt de prachtige compositie ‘Be Witched’ van Componist des Vaderlands Anne-Maartje Lemereis aan bod en zingt solo-zangeres Ntjam Rosie eigen werk en dat van andere vrouwen, zoals ‘This girl is on fire’ van Alicia Keys.

Het hoogtepunt van de middag nadert. Halverwege een stuk stopt dirigent Coen Stuit plotseling het orkest. Hij draait zich naar de zaal toe: “Ik moet héél nodig naar het toilet” en verdwijnt snel in de coulissen. Het orkest probeert zonder dirigent verder te spelen maar dit blijkt een groot fiasco. De musici spelen luid door elkaar en houden geen toon. Het orkest vraagt daarom of iemand uit het publiek hen wil dirigeren en de vingers vliegen de lucht in. Dankzij twee dappere leerlingen van de nieuwkomersschool speelt het orkest rustig en op toon verder. Bravo!

Na afloop is er tijd voor de leerlingen om de verschillende instrumenten zelf te bespelen. Er wordt enthousiast gedrumd, viool gespeeld en getokkeld op de cello. Bedankt Ricciotti Ensemble, voor deze onvergetelijke middag. Kijk voor meer informatie over het ensemble op deze website.