Doneer

Een harmonieuze lesdag in Zaltbommel

‘Een hoorn, cornet, trompet, bugel en een trombone.’ Zonder enige moeite herkennen en benoemen de leerlingen van obs De Walsprong in Zaltbommel de instrumenten. Gastdocent Jaap van Wershoven van Philharmonie Zuidnederland kijkt tevreden toe.

Het is nog maar de derde les van het vak Podiumkunsten maar de nagenoeg perfecte antwoorden van de leerlingen klinken hem als muziek in de oren. Deze leerlingen leren vliegensvlug!

Want hoe werken trillingen bij het maken van muziek? Hoe verander je de lage en hoge tonen van een blaasinstrument? Hoe bewegen je lippen? Wat gebeurt er als je het uiteinde van de trompet dichthoudt? En waarom is de buis van een hoorn eigenlijk opgerold? Zelfs deze laatste vraag is voor de klas een inkoppertje: een buis die uitgerold bijna 4 meter lang is bijna onmogelijk te bespelen. Met een opgerolde hoorn gaat dit een stuk makkelijker.

De gastdocent van vandaag is in zijn normale werkende leven musicus, muziekdocent en dirigent van beroep. Bovendien speelt hij de hoorn in het Philharmonie zuidnederland: echt een expert voor de klas dus. Na een uitleg over de specifieke eigenschappen van de hoorn leren de leerlingen alles over ritme. Met stampende voeten en klappende handen volgen zij de ritmes van Jaap. Het enthousiasme dat vrijkomt zorgt voor veel energie. Al snel komt Jaap met een vraag: wie houdt zo’n spelend orkest eigenlijk bij elkaar? En hoe zorg je ervoor dat al deze mensen als één geheel spelen, in plaats van ieder voor zich? 

Talloze vingers schieten de lucht in. Ook dit weten de leerlingen: ‘De dirigent natuurlijk.’

Leerkracht Mara en IMC Basis coördinator Nicole staan in de hoek van zaal en kijken met trots toe. Dan telt de dirigent af: drie, twee, één…

Niet veel later worden de echte instrumenten erbij gepak, want met handen en voeten kom je maar zo ver. De nieuwsgierigheid is enorm! Drum en slagwerk is natuurlijk hartstikke gaaf. Maar een keyboard ook. Of toch naar hartenlust blazen op één van die schelle hoorns. Of een viool. Dat is ook wel een heel bijzonder instrument. Het is even zoeken maar dan verdelen de leerlingen zich over de aanwezige instrumenten. Ze lijken wel een echt orkest. 

Leerkracht Mara en IMC Basis coördinator Nicole staan in de hoek van zaal en kijken met trots toe. Dan telt de dirigent af: drie, twee, één…

De klas vult zich met een kakofonie van geluiden. De leerlingen, in een mengeling van concentratie en opwinding, laten zich steeds meer horen. Langzaam maar zeker ontstaat er een symfonie van geluid. Gastdocent Jaap, de glunderende dirigent, is ook hier zichtbaar onder de indruk.

Terwijl de leerlingen steeds meer opgaan in de magie van het samenspel, wordt ook de cruciale rol van de dirigent duidelijk. Samenspelen gaat over harmonie, op elkaar afstemmen en naar elkaar luisteren. Bewegen als één geheel, terwijl ieder instrument ertoe doet.