Doneer

IMC Weekendschool zorgt voor een beetje magie

‘We sleuren iedereen mee in ons enthousiasme’ zegt Yasmine lachend. Het zegt alles over de geestdrift van vader Hans Kolvenbach en dochter Yasmine, die al enkele jaren samen het bijzondere vak Freedom ’S Cool geven op IMC Weekendschool Nijmegen.

Het vak voor IMC Weekendschool is voortgekomen uit hun werk voor 4 en 5 mei Nijmegen en het Freedom ’S Cool Festival. Hans wilde jaren geleden een goed doel steunen tijdens zijn deelname aan de Nijmeegse Vierdaagse. Zo kwam hij in contact met IMC Weekendschool. Van daaruit ontstond al snel het idee om voor IMC Weekendschool een vak te ontwikkelen over vrijheid in combinatie met de creatieve industrie. In vier lesdagen wordt gewerkt naar een eindoptreden in poppodium Doornroosje, tijdens het Freedom ’S Cool Festival. Daar wedijveren leerlingen van diverse middelbare scholen met een zelfgeschreven lied over vrijheid om de plaats als openingsact van het Bevrijdingsfestival in Nijmegen.

Yasmine: ‘Het gaat bij het vak om het thema vrijheid en hoe jongeren daaraan kunnen refereren. Leerlingen geven zichzelf een stem en worden zich ervan bewust hoe ze die kunnen gebruiken.’

Hans: ‘Daarom is die eerste les zo belangrijk: wat betekent vrijheid voor je? Die eerste lesdag komt er een doorgewinterde geschiedenisleraar vanuit 4 en 5 mei Nijmegen. Dat is indrukwekkend. Die spreekt bijvoorbeeld over de Joodse mensen, ook kinderen, die uit Nijmegen zijn afgevoerd. Dat snappen ze: dat is in hun stad gebeurd. Dichtbij. De kinderen kunnen zich van daaruit heel goed verplaatsen in hun eigen vrijheid. Dit wisselen we dan af met iets creatiefs. Dit jaar hebben ze de festivalposter van het Freedom ’S Cool Festival gemaakt. De tweede zondag gaan we naar ‘Roosje’ (Poppodium Doornroosje) en krijgen ze een rondleiding achter de schermen. Dan zien ze opeens hun poster hangen en ervaren ze dat ze iets bijdragen. Het begint te leven.’

Yasmine: ‘Het succes wordt niet afgemeten aan wel of niet op het podium staan. Als dat lukt, is het fantastisch, maar alleen als kinderen het willen. Het is geslaagd als iedereen iets heeft geleerd en met plezier iets heeft gedaan. Bovendien, in de weken daarvoor treden ze op voor hun klasgenoten. Elke drempel die overwonnen wordt, waardoor een leerling trots is op zichzelf, is er een om te vieren. Je veilig voelen, dat is het belangrijkste.’

Hans: ‘Precies. Niet iedereen wil op dat podium staan maar dat hoeft juist niet. Het gaat er tijdens het vak om dat leerlingen zelfvertrouwen krijgen.’

‘Moet je je voorstellen dat wat wij doen door heel Nederland gebeurt, dat is toch een beetje magie‘
Hans Kolvenbach Gastdocent

Yasmine: ‘Er zijn zoveel mensen nodig in de muziekindustrie. Je kunt wel op dat podium willen staan maar als er verder niemand is om je te ondersteunen, dan ben je nergens. We laten allerlei spelers achter de schermen zien zoals de technici van het licht en geluid, de roadies, de tekstschrijvers en de producers. Juist die minder zichtbare beroepen willen we de kinderen ook laten ervaren.’

Hans: ‘Of je nu twee zinnen deelt op het podium of dat een lichttechnicus tegen je zegt: ‘Zo dát heb je snel onder de knie gekregen’, het heeft dezelfde impact. Je gaat voelen dat je er heel erg toe doet.’

Yasmine: ‘Op de derde zondag organiseren we zang, dans, lied en spoken word workshops. In de zangworkshop krijg ik dan te horen: ‘Maar jij moet wel meezingen hoor Yasmine, anders durven we het niet.’ Dan begin ik piano te spelen en na tien seconden stop ik met zingen en gaan zij door. Ze merken niet eens dat ik niet meer meezing. Ik ben dan zo ontroerd. Omdat ze het durven, hebben ze niet meer door dat ik alleen nog piano speel. Ze zingen zelf.’

Hans: ‘Als er een paar op dat podium staan, doe ik vaak een stapje naar achteren en dan geniet ik in stilte. Van hen, van hun trotse klasgenoten in de zaal, van ouders. Dat zo’n hele zaal staat te genieten en hen na afloop toejuicht.’

Yasmine: ‘We vragen ook altijd na het optreden aan de kinderen hoe ze het hebben ervaren en heel vaak is dan het antwoord: ‘Ik had eigenlijk ‘nee’ willen zeggen, maar ik heb het toch gedaan en een volgende keer ga ik ‘ja’ zeggen.’ Elke keer als ik het vak afsluit ben ik trots om te zien hoeveel de leerlingen weten en kunnen. Dit is de toekomst. Je wilt deze generatie vertrouwen geven.’

Hans: ‘Soms is het een kwestie van er gewoon zijn. Ze weten wat ze kunnen en moeten doen.’

Yasmine: ‘Soms kan het leven zo simpel zijn door alleen naast een leerling te gaan staan. Meer hoef je soms niet te doen.’

Hans: ‘Mensen die heel graag terugkomen, dat is ook echt IMC Weekendschool. Gastdocenten zien dat er iets gebeurt. Ze hebben het gevoel dat ze iets creëren en dat je samen iets bijdraagt. Je ziet het effect bij leerlingen. Als je het hebt meegemaakt dan weet je echt hoe het is. Moet je je voorstellen dat wat wij doen door heel Nederland gebeurt. Dat is toch een beetje magie.’

(Foto: Bert Hendrix)