Leerlingen houden persconferentie bij voetbalclub Excelsior Rotterdam

Leerlingen van ons programma in groep 7 van de Talmaschool mochten deze week op bezoek bij voetbalclub Excelsior Rotterdam. In echte Excelsior busjes naar een echt stadion. Een feest op zich. Te meer toen ze de spelers en staf het vuur aan de schenen mochten leggen; als echte journalisten hielden ze een persconferentie met de Excelsior spelers en staf.

In de weken ervoor hadden de leerlingen zich tijdens het vak journalistiek goed voorbereid. Ze doken in de wereld van voetbal gingen op zoek naar informatie over de club, de spelers en de staf. Hiernaast leerden ze de basisvaardigheden van een goede journalist, zoals het stellen van goede en open vragen. Afgelopen week was het zo ver: in maar liefst vier Excelsior busjes vertrokken de enigszins gespannen leerlingen richting Excelsior Rotterdam.

In het begin was het nog even aftasten, maar uiteindelijk werden de spelers en staf onderworpen aan een heus vragenvuur. Met zorgvuldig voorbereide open vragen en vervolgvragen – want doorvragen is een belangrijk onderdeel van het journalistenvak – kwam er steeds meer informatie boven water. Zo leerden de leerlingen dat Jacky Donkor een gek dansje doet als hij een doelpunt scoort: geïnspireerd op het dansje wat zijn moeder altijd deed. Ook kwamen ze erachter dat hij wel zes keer per week traint. Na afloop werden er handtekeningen uitgedeeld.

Na een persconferentie moet er geschreven worden. In de laatste les van het vak journalistiek gingen de leerlingen aan de slag met een artikel over hun persconferentie-ervaring. Ieder groepje even ijverig en enthousiast. Het groepje met het meest boeiende artikel maakt namelijk kans op een plekje op de website van RTV Rijnmond. Terwijl de leerlingen druk verder schrijven stijgt de spanning, want wie de winnaar wordt blijft nog even een verrassing.

Wordt vervolgd dus..