Leerlingen Rotterdam bezoeken transportbedrijf Samskip

In de meivakantie bezochten 20 leerlingen van IMC weekendschool Rotterdam Zuid het internationale transportbedrijf Samskip.

Wie weet wat Samskip betekent?’, vraagt technisch manager Danny de Koning aan de leerlingen van Rotterdam Zuid. Het valt muisstil.‘ Samskip is een IJslands woord en bestaat eigenlijk uit twee verschillende woorden; letterlijk betekent het “samen varen”. We werken met man en macht om de juiste producten op de juiste tijd en op de juiste plaatst te krijgen. Dat doen we per trein, boot, vrachtwagen of binnenvaartschip en wij zijn daardoor uitgegroeid tot één van de grootste transporteurs in Europa’, vertelt Danny.

Wie weet wat Samskip betekent?
Danny de Koning Technisch manager

Sara kijkt bedenkelijk en vraagt: ‘U werkt met “man en macht”, wil dat dan zeggen dat hier alleen maar mannen werken?’ ‘Nee natuurlijk niet!’ roept Danny enthousiast. ‘Maar wat doen die vrouwen dan? Die werken toch niet alleen in de keuken?, zegt Sara beteuterd. Danny grijnst en verteld dat er binnen Samskip heel veel vrouwen actief zijn, maar dat zij vooral veel op kantoor werken. Sara kijkt tevreden en knikt instemmend.

Na de presentatie van Danny, is het tijd voor een bezoek aan de terminal. Een terminal is een plek waar schepen en containers aankomen en vertrekken. Vanuit de bus zien de leerlingen hoe bedrijvigheid in de Rotterdamse haven plaatsvindt. Martijn Klomps is container reparateur. Met een team van 20 mannen zorgen zij dat alle beschadigde containers “deukvrij” zijn. ‘Dit kunnen wij niet met de hand daar gebruiken wij grote machines en hamers voor.’ De leerlingen zien dit als een uitdaging en proberen te bewijzen dat het hun wel lukt met mankracht de containers “deukvrij’ te maken. Alle twintig leerlingen beginnen druk tegen de container te trappen.

Aan het eind van de dag gaan de leerlingen huiswaarts met een Samskip goody-bag vol leuke presentjes. Het grootste geschenk? De onvergetelijke middag waarover de leerlingen op de terugweg honderduit praten