Noord Nederland komt samen voor kansengelijkheid en onderwijs

In het bruisende Stadslab op het Suikerterrein van Groningen kwam het Noord-Nederlandse netwerk van onderwijsprofessionals, partners en de lokale overheid onlangs samen voor een bijzonder werkdiner, georganiseerd door ons. Te midden van betrokken ambassadeurs en leerlingen, waaronder twee alumni en drie bijna-afgestudeerden, werd de avond gevuld met gesprekken over kansen, openheid en groeikansen in het onderwijslandschap.

In een koud maar zonnig Groningen verzamelde zich het Noord-Nederlandse netwerk van leerkrachten, schoolbestuurders, gastdocenten, sponsoren en lokale overheden die het basisschoolprogramma van IMC Weekendschool een warm hart toedragen. Ook aanwezig bij dit speciale Werkdiner: twee alumni van de Groningse Weekendschool én drie bijna-alumni uit groep 8 van basisschool Farmsumerborg.

De locatie: het Stadslab op het hippe Suikerterrein. De setting: vijf mooi gedekte tafels. De aanwezigen: betrokken en bevlogen ambassadeurs van het programma ToekomstExpeditie en het belang van ‘nu leren wat later is’.

‘Ik heb ontdekt dat ik heel precies ben,’ vertelde groep 8-leerling Mayli bij de opening van de avond. Haar klasgenoot Anna-Lydia vulde aan: ‘In de les over tuinaanleg leerde ik dat ik ontwerpen heel leuk vind.’ ‘En ik weet bijna zeker dat ik iets technisch wil gaan doen,’ aldus Lindsey over haar ervaring met ToekomstExpeditie-lessen van gastdocenten.

Om leerlingen in groep 7 en 8 een goed, volledig en realistisch beeld van hun eigen toekomstperspectieven te bieden, is openheid de basis. ‘Die openheid begint met het mogen stellen van vragen, de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen aanmoedigen,’ vertelde leerkracht Allan Varkevisser.

Een open en aanmoedigend klassenklimaat is ook van groot belang voor een positieve groepsdynamiek, zo leerden de aanwezigen vervolgens in de lezing van pestexpert en onderzoeker Beau Oldenburg. ‘Er worden veel remedies bepleit om pestgedrag te voorkomen of te stoppen. Uit onderzoek blijkt dat pesten een groepsproces is. De oplossing ligt daarom ook in de groep, en niet in individuele benadering van pester of slachtoffer.’

Na deze ‘food for thought’ werd de eerste gang vakkundig uitgeserveerd door Anna-Lydia, Lindsey en Mayli. Onder het genot van een tomatensalade met buffelmozzarella gingen de tafelgenoten met elkaar in gesprek. Hoe belangrijk is een positief leerklimaat voor de ToekomstExpeditie-lessen? En hoe kun je daar als gastdocent of leerkracht aan bijdragen?

Al snel was het tijd voor de tussengang: een sneak preview van de Weekendschool-documentaire ‘Dit is later’, die op 31 mei in première gaat. Ook hier spatte het belang van leerlingen positief benaderen en ze laten zien en ervaren welke toekomstmogelijkheden er allemaal voor hen zijn er vanaf.

De gesprekken kwamen bij de inmiddels opgediende paddenstoelenrisotto meteen weer op gang. Er werd gekauwd op vragen als ‘Wie heeft jou ooit écht laten voelen dat je er mag zijn en op jezelf mag vertrouwen?’ Zo iemand gun je elk kind, was de gedeelde conclusie.

‘Keuzestress? Niet erg. Openheid begint bij de vragen stellen. Je leven begint en begint opnieuw als vaardigheden, interesses en toeval bij elkaar komen.’
Esmé van den Berg Stadsdichter Groningen

De avond werd afgesloten met grand dessert bestaande uit een ananas-pannacotta én een voordracht van Groninger Stadsdichter Esmé van den Boom. Zij vatte de avond poëtisch samen:

Laten we een tuin ontwerpen

voor jong en oud

die we een leven lang met plezier blijven verbouwen

Heg verleggen,

gras nog groener

alle perken anders

maar telkens

met voldoening over wat er groeit

Dit Noord-Nederlandse Werkdiner van Stichting IMC Weekendschool is mede mogelijk gemaakt dankzij de vrijgevigheid van het Stadslab Groningen, een financiële bijdrage van Rotary Groningen en de belangeloze inzet van stadsdichter Esmé van den Boom.

Geschreven door Carla Roos.