Ontwerp je eigen droomjacht
Een jacht met een jacuzzi op de voorkant van het schip. Dat kun je met recht een droomjacht noemen. Deze maand vond in het kader van het vak Haven en Scheepvaart binnen ons programma IMC Basis op basisschool De Ravenstein in Vlissingen een bijzondere gastles plaats.
De leerlingen mochten onder leiding van gastdocenten van Damen Yachting hun jacht ontwerpen. Daar komt meer bij kijken dan je denkt en het illustreert eens te meer hoe onze gastdocenten geïnspireerd worden door onze leerlingen.
Als enkele jachten door de gastdocenten worden getoond valt op dat de kinderen het bijna normaal vinden om een luxe-jacht te zien. De ‘oh’s’ en de ‘ah’s’ galmen pas echt door het lokaal als het interieur in beeld is. “wow moet je die slaapkamer zien!’ Met deze beelden in het achterhoofd mogen de leerlingen aan de slag. Maar…. ze moeten in hun groepje het ontwerp zo omschrijven dat een ander groepje dit ’s middags kan namaken. Jeremy Spelier, werkvoorbereider bij Damen, is een van de begeleiders. ‘Ik kreeg een hele slimme vraag: waarom jachten altijd wit zijn. Dat vond ik zo’n sterke vraag omdat er ook echt een idee achter de keuze voor de kleur wit zit. Het helpt namelijk om de boot van binnen koeler te houden.’
Bruine rand
’s Middags blijkt hoe belangrijk het goed omschrijven van het ontwerp is. Een bruine onderkant wil helemaal niet zeggen dat de hele onderste verdieping bruin moet zijn. Er moest alleen een bruine rand aan de onderkant, maar ja dat hadden de ontwerpers niet begrepen uit de omschrijving. De kinderen ervaren dus wat er bij het proces van ontwerp tot bouw komt kijken.
Enthousiasme
Joanne Gijzel, HR adviseur bij Damen, geniet zichtbaar van deze dag. ‘Het is super leuk hun enthousiasme te zien. En ja je hoopt vooral inzicht te geven in mogelijkheden, beroepen, hun wereldbeeld verbreden. En het is ook zo grappig wat er gebeurt. Ik moest erg lachen om een vraag van één van de leerlingen. Ze hoorde tijdens de presentatie dat het broertje van mijn collega Jeremy DJ is. Daar wilde ze vervolgens alles over weten. Het zijn vooral verrassende vragen. Kinderen denken gewoon heel anders.’
Rollenpatroon
‘Ik vind het zo bijzonder om te zien dat je in groepjes al een bepaald rollenpatroon ziet,’ zegt IMC Basis coördinator Willemien Treurniet. ‘Eentje die meteen bepaalt wat er gedaan moet worden. Een ander die niet goed weet wat er van hem wordt verwacht, wacht dus af totdat er een concrete taak bij hem wordt neergelegd. En de trots van kinderen om hun jacht voor de klas te presenteren al zie je daar ook al een rolverdeling ontstaan. Eentje die begint te vertellen en gesouffleerd wordt door de ander waarop die laatste dan krijgt toegebeten: ‘Ja, doe het dan zelf!’. Klassiek toch?’
Later tegenkomen
Ook Jeremy verwondert zich over de vragen die hij krijgt. ‘Ik heb fantastisch leuke vragen gehoord vandaag: één die er uitsprong was de vraag of ik betaald krijg per boot, of als de boot af is. Wij zijn gewoon in loondienst en krijgen natuurlijk maandelijks ons salaris. Maar ik kan me goed voorstellen dat leerlingen denken dat ik per boot betaald krijg. En het antwoord van de juf was daarop ook erg scherp, die gaf aan ook niet per diploma betaald te krijgen. Wat me ook opviel, want ik weet hoe ik zelf was toen ik zo jong was, het geduld en de concentratie.’ Op de vraag over wat hij hoopt te bereiken sluit hij aan bij woorden van Joanne. ‘Ja ik hoop dat er een wereld opengaat. Dat ze die leren begrijpen, hoe het echte leven werkt en tja wie weet komen we ze later tegen, dat hoop je wel te bereiken.’
Met dank aan Damen Yachting en hun gastdocenten Jeremy Spelier, Ferdie Veen, Richard Sturm, Joanne Gijzel. Hieronder een fotoreportage over deze bijzondere les.
Foto’s door Arno Stevens.