Partners & alumni: samen verbreden we onze Horizon

Op vrijdag 31 mei verzamelden alumni en partners van IMC Weekendschool zich in Tivoli Vredenburg voor Horizon 2024. Een feestelijke dag in het teken van verbinden, vieren en horizonnen verbreden. In dit tweejaarlijkse evenement vieren we de kracht van het IMC Weekendschool netwerk. In de woorden van host en alumnus Darryl Amankwah: “Onze partners willen weten hoe het met onze alumni gaat, en onze alumni zijn razend nieuwsgierig naar wie hen steunt. Het is als een grote reünie - met extra glans."

Het is gezellig druk in de zaal van Tivoli Vredeburg: Horizon 2024 kan van start. Voor de directie en de strategische partners van IMC Weekendschool is dit het vervolgprogramma. Zij kwamen eerder vandaag samen om met elkaar de aangescherpte koers te bespreken. Een passende activiteit op een dag met de naam ‘Horizon.’

Het programma start met de feestelijke première van de documentaire “Dit Is Later,” geregisseerd door Marco Sweering. In dertig minuten zien we de impact van Weekendschoolonderwijs op leerlingen, alumni, (gast)docenten, partners en medewerkers.

Krachtige beelden en uitspraken spatten van het scherm. Ze belichten de kracht van IMC Weekendschool en de noodzaak van het onderwijsconcept.

Heleen Terwijn, oprichtster en directeur strategie: ‘Kinderen van tien jaar hebben een ‘love affair with the world’. Ze willen alles weten. Als je die nieuwsgierigheid niet voedt, gaat deze weg. Zo is IMC Weekendschool ontstaan, waar gepassioneerde gastdocenten lesgeven aan nieuwsgierige kinderen.’

Stasja van Droffelaar, coördinator: ‘Er is veel kansenongelijkheid, ook in Nederland, en dit is een manier om daar iets aan te doen. Als deze kinderen meer zelfvertrouwen krijgen, een sterker netwerk, meer rolmodellen, beter weten waar ze heen willen én echt geloven dat ze dit kunnen bereiken, dan komt er meer kansengelijkheid.’

Nadat Heleen haar warme dank uitspreekt aan Marco Sweering en editor Simon Bertheux is het tijd voor wat beweging. De muziek van Braziliaanse groove en funk band Olaf Keus en Roberto da Silva, doet het publiek klappen en zelfs dansen. Dan neemt host Darryl Amankwah, tevens alumnus van IMC Weekendschool Amsterdam Zuidoost, het woord. Trots benadrukt Darryl het belang van Horizon: “Dit is niet zomaar een evenement; het is een dag waarop we samenkomen om onze successen te vieren, van elkaar te leren en nieuwe connecties te maken. Vandaag is een dag vol inspiratie, verhalen en vooral: verbinding.” Hij deelt ook zijn persoonlijke verhaal: “Mijn tijd hier heeft me gevormd, en ik ben nog steeds nauw betrokken bij alle geweldige dingen die hier gebeuren.”

Darryl kondigt drie key-note spreker duo’s aan, telkens bestaande uit een alumnus en een persoon die hen steunt en versterkt – en omgekeerd.

Het duo Virgil Tevreden en Jan Willem Köhne bijt het spits af. Virgil is alumnus van de allereerste lichting van IMC Weekendschool in Amsterdam Zuidoost en oprichter van Stichting Jongeren Die het Kunnen (JDK). Hij spreekt met Jan Willem Köhne, COO van oprichtingspartner IMC. Die ochtend is Jan Willem vanuit Hong Kong komen vliegen, desondanks staat hij hier op het podium. Hun band, gebaseerd op wederzijds respect en maatschappelijke betrokkenheid, is een mooi voorbeeld van de verbindende kracht van IMC Weekendschool. Virgil: “Mede door het alumni netwerk ben ik met jou in contact gekomen.” (…) “Voor jouw goede raad over de bedrijfsvoering van JDK ben ik je nog steeds dankbaar.”

Vervolgens is het aan Samuel Kassa en Bas NieuweWeme. Samuel, alumnus van de Weekendschool in Amsterdam West en student Finance en Political Science, deelt het podium met zijn mentor Bas NieuweWeme, CEO van Aegon Asset Management. Ze stellen elkaar voor, bespreken hun bijzondere band en hun waardering voor het alumni studentenprogramma. Bas: “Ik zeg altijd, ooit zullen we allemaal voor Samuel werken.” Samuel voegt toe: “Bas is een echte wereldburger die heel veel kan en hij is míjn mentor – waar ik heel blij mee ben.”

Het derde en laatste duo is Wiam Bouchlal en Esmah Lahlah. Wiam, alumna van Weekendschool Tilburg, praat over haar relatie met Esmah, lid van de Tweede Kamerfractie GroenLinks – PvdA. Wiam vertelt hoe Esmah haar rolmodel is en hoe ze elkaar, in de Tilburgse kringen, vonden in hun gedeelde interesses en waarden. Esmah, tevens voormalig gastdocent, spreekt vol lof over Wiam: “Wiam is ongelooflijk inspirerend en ik voel een stevige band met haar.”

Na een daverend applaus voor de sprekersduo’s, beklimt Benyamin van Raalte het podium. De in april gestarte directeur bedrijfsvoering benadrukt het belang van samenwerking, met het bedrijfsleven, met al onze maatschappelijke partners, en uiteraard met onze alumni. “Samen hebben we een bijzonder netwerk gecreëerd, met enorme potentie. Elke dag werken we er hard aan dat te onderhouden. We zijn dankbaar dat u met ons investeert in de toekomstige generaties. Blijft u dat alstublieft doen. Samen creëren we de toekomst.”

Na het officiële programma volgen de ‘after talks;’ een netwerkborrel waar alumni en partners met elkaar in gesprek gaan om te verbinden en samenwerkingmogelijkheden te verkennen. Sommige alumni zijn speciaal naar Horizon gekomen met de missie om hier een mentor te vinden- net als de alumni die op het podium stonden. En, ja, diegenen die een mentor zochten, zijn daarin geslaagd.

Horizon 2024 toonde opnieuw hoe IMC Weekendschool een sterk netwerk creëert waar álle betrokkenen profijt van hebben. Leerlingen en gastdocenten. Alumni en mentoren. Zij nemen elkaar mee in hun belevingswereld. Dit zijn ervaringen die verbinden – en keer op keer horizonnen verbreden.

We danken alle aanwezigen van harte voor deze versterkende dag.

Fotografie: Dana Ponsen & Patricia van den Broek