Doneer

IMC Weekendschool draagt bij aan 9 van de 17 SDG's

28 jan 2025

Vandaag de dag worden we geconfronteerd met grote uitdagingen, waaronder armoede, honger, ongelijkheid, klimaatverandering en het verlies van biodiversiteit. Maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen is daarom belangrijker dan ooit.

In 2015 lanceerden de Verenigde Naties de Sustainable Development Goals (SDG’s) als een wereldwijde agenda voor duurzame ontwikkeling richting 2030. Het doel? Een eerlijke, duurzame en betere wereld waaraan iedereen een bijdrage kan leveren. Met onze programma’s en werkwijze draagt IMC Weekendschool direct bij aan 9 van de 17 SDG’s. De bijdragen van onze partners dragen daarmee ook aan deze 9 doelen bij. Hier zijn we trots op.

SDG 1: Geen armoede

Onderwijs is een belangrijk middel om cirkels van armoede te doorbreken. Heleen Terwijn, oprichter en directeur: “Weekendschoolonderwijs zou interessant zijn voor álle kinderen, maar we beginnen op die plekken waar dit het hardst nodig is. De weekendscholen en de basisscholen waar wij actief zijn, staan in de armste wijken van Nederland. Omdat de kinderen daar onze steun het best kunnen gebruiken. Weekendschoolonderwijs is erop ingericht eraan bij te dragen dat kinderen de regie kunnen voeren over hun leven, in plaats van te ervaren dat het leven hen overkomt.”

SDG 3: Goede gezondheid en welzijn

Door met onze leerlingen op ToekomstExpeditie te gaan, bloeit hun sociaal- emotionele ontwikkeling op. Ons onderwijsconcept heeft wetenschappelijk bewezen positieve effecten op leerlingen; het versterkt hun zelfvertrouwen, sociaal-emotioneel leren en non- cognitieve vaardigheden. Daarnaast vergroot het hun algemene kennis, schoolbeleving en motivatie om zich verder te ontwikkelen. Dit draagt bij aan ruimere toekomstperspectieven en een gevoel van verbondenheid met de samenleving. Perspectieven en verbondenheid zijn basale voorwaarden voor welzijn.

SDG 4: Kwaliteitsonderwijs

Ons onderwijs- concept vult een kwalitatief gat in het reguliere onderwijs. Weekendschoolonderwijs voedt de natuurlijke nieuwsgierigheid van jongeren, geeft jongeren de kans zich te ontwikkelen in interactie met de samenleving, stelt sociaal- emotionele ontwikkeling boven de diploma-hierarchie, geeft context aan het reguliere curriculum, en biedt blijvende ondersteuning. Bij IMC Weekendschool zien we een gemotiveerde levenshouding als de belangrijkste uitkomst van onderwijs. Alles wat we bij de weekendschool doen is gericht op kwaliteitsonderwijs, en op een systeemverandering richting kwaliteitsonderwijs.

‘IMC Weekendschool toont aan dat onderwijs een krachtige motor kan zijn voor verandering.’

SDG 5: Gendergelijkheid

Ons onderwijsconcept is gericht op gelijkheid in alle facetten. We bevorderen kansengelijkheid, voor kinderen van alle genders, alle afkomsten en identiteiten. We verruimen bestaande kaders en nodigen onze leerlingen uit om zichzelf te ontplooien en hun eigenheid te ontwikkelen. In onze organisatie en in ons onderwijs, besteden we veel aandacht aan diversiteit en inclusie. Elke activiteit helpt jongeren hun verlangen om zichzelf en de wereld te verkennen te vervullen. Door gastlessen van vrijwillige professionals krijgen leerlingen inzicht in zeer uiteenlopende beroepen en levenspaden, wat hen een breder perspectief biedt op hun eigen mogelijkheden en talenten.

SDG 8: Waardig werk en economische groei

Door jongeren in kwetsbare wijken te ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling en zich te laten oriënteren op hun toekomstperspectieven, stellen we hen in staat om uiteindelijk hun unieke plek in de maatschappij in te nemen. We begeleiden oud-leerlingen bij hun keuze voor stages, traineeships en werk, zodat ze goed voorbereid aan hun loopbaan beginnen. Bij IMC Weekendschool moedigen we de jongeren aan om een plek te vinden die past bij hun talenten en interesses, en zich niet te laten demotiveren door wat anderen zeggen dat ze wel of niet kunnen. Dit alles bevordert niet alleen hun persoonlijke groei, maar draagt ook bij aan inclusieve en duurzame economische groei.

SDG 10: Ongelijkheid verminderen

Kwaliteitsonderwijs gaat ook over het creëren van gelijke mogelijkheden voor iedereen. Wij zien onderwijs als een krachtig middel om ongelijkheid te verminderen door te investeren in de nieuwsgierigheid en de unieke potentie van elke leerling. We bieden hen de ruimte en ondersteuning om tot bloei te komen. Kinderen die ons onderwijs volgen hebben daar hun leven lang profijt van. Hierbij beginnen we op de plekken waar dit het hardst nodig is.

SDG 11: Duurzame steden en gemeenschappen

Vele duizenden vrijwilligers per jaar zorgen er bij ons voor dat de maatschappij de klas binnenkomt en dat de klas de maatschappij in gaat. We verbinden mensen die elkaar normaal gesproken niet snel zouden ontmoeten, wat wederzijds inzicht en begrip brengt. De wereld van morgen met thema’s als duurzaamheid en onderwijsvernieuwing komt volop aan bod in vele van onze lessen en activiteiten. Samen met onze partners, ouders, (oud)leerlingen en reguliere leerkrachten creëren we duurzame netwerken rond onze locaties, waarin mensen elkaar verder helpen.

SDG 16: Vrede, gerechtigheid en sterke publieke diensten

IMC Weekendschool voorziet jongeren in kwetsbare posities van unieke ervaringen en contacten. Dit vergroot niet alleen hun kansen op een succesvolle toekomst, maar draagt ook bij aan sociale stabiliteit en inclusie. Binnen de diverse en ondersteunende omgeving die we creëren, leren jongeren het belang van actief burgerschap en worden ze aangemoedigd om een positieve bijdrage aan hun gemeenschap te leveren. Vast onderdeel van het weekendschoolcurriculum op alle locaties zijn vakken van vier achtereenvolgende weken over: journalistiek, recht, politiek, filosofie, juist ook met het belang van educatie over publieke diensten voor ogen. We moedigen leerlingen en alumni aan om positief bij te dragen aan de maatschappij.

SDG 17: Partnerschap om doelstellingen te bereiken

Bij IMC Weekendschool geloven we in de kracht van samenwerking. Jaarlijks werken we met meer dan 7.000 gastdocenten uit diverse vakgebieden, die samen met onze leerlingen de wereld op een nieuwe manier bekijken. Dankzij een netwerk van 560+ betrokken partners maken we dit mogelijk. Samen bouwen we aan een inclusieve toekomst en gelijke kansen in het onderwijs; dit is een gedeelde verantwoordelijkheid waarin we iedereen uitnodigen.

 

In een wereld vol uitdagingen is de inzet voor duurzame ontwikkeling meer dan ooit van belang. IMC Weekendschool toont aan dat onderwijs een krachtige motor kan zijn voor verandering. Door jongeren de juiste middelen en kennis te geven, dragen we niet alleen bij aan hun persoonlijke ontwikkeling, maar ook aan een eerlijke en inclusieve samenleving.

Samen met onze partners, gastdocenten en vrijwilligers blijven we bouwen aan een toekomst waarin iedereen gelijke kansen krijgt. Laten we blijven samenwerken en ons inzetten voor de Sustainable Development Goals. Want de toekomst maken we samen.