Virussen en vaccins met Johnson & Johnson

Op woensdagochtend 15 november kreeg groep 7 van de Talmaschool een gastles over het ontwikkelen van vaccins. Partner Johnson & Johnson Benelux is zowel een inhoudelijk als financieel partner, en verzorgt deze bijzondere, leerzame en vooral ook leuke gastles.

Op woensdagochtend 15 november kreeg groep 7 van de Talmaschool in Rotterdam een leuke gastles van Johnson & Johnson over virussen en vaccinontwikkeling. De les begon bij het begin: want wat is een vaccin precies? En wat is een virus? Vervolgens leerden de leerlingen welke stappen er genomen moeten worden voordat een vaccin op de markt kan komen. In groepjes mochten de leerlingen afbeeldingen rangschikken om het proces van vaccinontwikkeling beter te begrijpen.

Hierna stond de groep stil bij de vele verschillende beroepen binnen Johson & Johnson. Binnen bedrijven zoals Johnson & Johnson zijn er veel verschillende soorten personen, vaardigheden en talenten nodig. De leerlingen waren erg geïnteresseerd; het werd een heus vragenvuur!

Toen mochten de leerlingen zelf aan de slag als laborant. Eerst moesten ze controleren of alle materialen compleet waren en de veiligheidsvoorschriften werden gevolgd. Oftewel, labjassen aan en veiligheidsbrillen op! Een beetje spannend maar vooral erg leuk.

‘Ik was echt verrast door alle mooie vragen en wat wisten ze al veel over het onderwerp zeg. Echt hele slimme leerlingen!’
Gastdocent Johnson & Johnson

In kleinere groepjes testten de leerlingen of het ontwikkelde vaccin goed werkte. Om de beurt pipetteerden de leerlingen een aantal ‘welletjes’ van een 96-wellsplaat. Soms verkleurde de vloeistof en soms niet. Hoe meer gekleurde welletjes er ontstonden, hoe beter dit vaccin tegen het virus werkte. Elke druppel was een verrassing. En iedere verkleuring leidde tot enthousiaste reacties.

Als echte laboranten konden de leerlingen elke stap en gebeurtenis tijdens het pipetteren noteren in een labjournaal. Veel leerlingen waren zo gefocust op de pipet en het wel – of juist niet – verkleuren van het welletje, dat het vullen van het labjournaal nog wel eens vergeten werd.

Aan het einde van de les, rekenden de leerlingen uit hoeveel procent van de welletjes van kleur was veranderd. Dit percentage gaf antwoord op de vraag: “Werkt ons vaccin tegen het virus?” Per groepje was de samenstelling van gekleurde en niet gekleurde welletjes anders. Sommige groepjes concludeerden daarom dat hun vaccin helaas niet goed genoeg was, terwijl andere groepjes gelukkig wel een goedgekeurd vaccin hadden.

Een hele interessante en leerzame les met een goede balans tussen luisteren en doen. Zeer geslaagd. Bedankt Johnson & Johnson!