Van vrijwilliger naar rolmodel: de kracht van IMCoach

IMCoach, het Maatschappelijke Diensttijd-project van IMC Weekendschool, biedt jongeren de kans om als vrijwilliger een belangrijke rol te spelen in de ontwikkeling van leerlingen. IMCoaches begeleiden lessen, geven gastlessen, organiseren excursies en fungeren als voorbeeld en vraagbaak. Daarnaast helpt het IMCoach-programma de coaches om zichzelf te ontwikkelen, hun horizon te verbreden en impact te maken in hun omgeving.

Maureen, locatiemanager in Rotterdam Zuid, vertelt over haar ervaring met Shannan, een 18-jarige IMCoach. “Wat ik bijzonder vind aan een IMCoach in de klas is dat je de jongeren echt ziet opbloeien tijdens het traject.” Shannan was naast helpende hand in de klas ook een rolmodel voor de leerlingen. Maureen: “Omdat de IMCoach jong is, sluit diens leefwereld goed aan bij die van de leerlingen. Je ziet gaandeweg een band ontstaan, en de leerlingen stellen zich elke week meer open. Onderwerpen als menstruatie of verkering worden onder de meiden op een luchtige manier besproken, leerlingen voelen alle vrijheid om vragen te stellen over onderwerpen die zij toch niet zo snel met mij zullen bespreken.”

Een wederzijdse leerervaring

Pravesh (27) werkte fulltime op de Radboud Universiteit toen hij besloot om IMCoach in Nijmegen te worden. Hij wilde graag in contact komen met jongeren tussen de 8 en 16 jaar om impact te maken, zijn persoonlijke ervaringen te delen en om een voorbeeld te zijn voor anderen. Hij wilde jongeren graag laten zien wat er later allemaal mogelijk is in de toekomst, ongeacht wat hun eigen achtergrond is. Zijn mooiste ervaring als IMCoach was tijdens de restaurant les. Pravesh: “De kinderen waren zo toegewijd! De ouders die kwamen kijken zorgden voor een nog grotere drive bij de kinderen. De motivatie kwam echt naar boven, dat was geweldig om te zien.”

‘Omdat de IMCoach jong is, sluit diens leefwereld goed aan bij die van de leerlingen. Je ziet gaandeweg een band ontstaan, en de leerlingen stellen zich elke week meer open.’
Maureen locatiemanager Rotterdam Zuid

Voor Pravesh was het IMCoach-traject een wederzijdse leerervaring. De leerlingen lieten hem nieuwe perspectieven zien, zoals hoe ze omgaan met culturele verschillen en oorlog. “Ze zijn vindingrijk en benaderen problemen met een open blik,” zegt hij. Ook leerde hij met andere ogen naar de oorlog in Gaza te kijken, door de ervaringen die de kinderen vanuit thuis deelden. “Ik vind het bijzonder dat kinderen dat met mij willen delen, dat haalt me echt uit mijn eigen bubbel,” voegt hij toe.

Suze (17), IMCoach in Nijmegen, wilde graag ervaring opdoen in het werken met jongeren, omdat ze later psychologie wil studeren. Het IMCoach-traject gaf haar de kans om dit in de praktijk te oefenen. In het begin vond ze het lastig om haar grenzen aan te geven, maar gaandeweg groeide ze daarin en ontdekte ze hoeveel plezier ze had in het werken met jongeren. Haar tijd als IMCoach heeft haar toekomstplannen bevestigd: na haar eindexamen wil ze ‘Toegepaste Psychologie’ studeren en zich richten op kinderen.

‘IMCoach staat voor groei, een plek waar je inspireert en geïnspireerd raakt.’
Yassin (23) IMCoach

Impact op jongeren en de samenleving

Als IMCoach treed je in de schoenen van een rolmodel: je vervult op een laagdrempelige manier een voorbeeldfunctie, met name voor de weekendschoolleerlingen, maar ook voor de gastdocenten en ouders van de weekendschoolleerlingen. Zoals IMCoach Yassin (23) het mooi verwoordt: “IMCoach staat voor groei, een plek waar je inspireert en geïnspireerd raakt”.

IMCoach creëert bewustwording van helpen in je eigen omgeving – hoe je met iets kleins veel kunt betekenen voor een ander. Jongeren verbreden hun wereld door de klas in te stappen. Ze ontmoeten een groep leerlingen met een grote diversiteit aan sociale en culturele achtergronden, ze ontmoeten gastdocenten met tal van verschillende beroepen, ze werken samen met klassendocenten, collega’s en stagiaires, ontmoeten oudere vrijwilligers en ouders. Bij excursies komen zij op plekken waar ze anders misschien nooit komen en ontmoeten mensen die ze in het dagelijks leven niet snel tegenkomen. Met trainingen, workshops en intensieve 1-op-1 begeleiding leren de IMCoaches hun talenten ontdekken en ontwikkelen.

IMCoach heeft niet alleen impact op jongeren, maar ook op de samenleving. Gastdocenten ontmoeten jonge coaches die zich vrijwillig inzetten om iets goeds te doen voor anderen. Deze jongeren fungeren als rolmodellen, niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor de gastdocenten en ouders, en hebben een positieve invloed op hun ontwikkeling. Door deze wisselwerking tussen verschillende groepen ontstaat er een sterker lokaal netwerk en wordt de sociale cohesie in de wijk bevorderd. Sociale afstanden verkleinen en de verbinding tussen verschillende doelgroepen wordt sterker.

Wij kijken er erg naar uit om de weekendschoolleerlingen op nog veel zondagen te inspireren met magische lessen. Tijdens deze lessen ontstaan waardevolle en leerzame momenten, waarbij jongeren elkaar helpen en van betekenis zijn voor elkaar. Ze krijgen de kans om met andere ogen naar de samenleving te kijken en hun plek daarin op een veilige manier te ontdekken. Hoe eerder je begint met het werken met zulke bijzondere rolmodellen, hoe beter.