Een Dag vol Hoogtepunten bij Schiphol

Op zondag 15 januari beleefden de derdejaars leerlingen van IMC Weekendschool Amsterdam Noord een wel heel bijzonder avontuur: een dagje meekijken met de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) op Schiphol. Vol enthousiasme betraden de leerlingen de fascinerende wereld van luchtverkeersleiding, waarbij ze niet alleen leerden over het vak, maar ook zelf aan de slag gingen.

“Nee, nee, ík heb de meeste vliegtuigen geteld!” De dag begon met een levendige discussie onder de leerlingen. Een teken van opwinding die de toon zette voor een onvergetelijke dag. De klas kreeg de kans om te leren van de jonge luchtverkeersleider Hamza, die met vaardigheid en passie deelde over zijn beroep. Hij liet de radarbeelden zien waarmee hij dagelijks werkt en vliegtuigen begeleidt naar een veilige landing op Schiphol. De leerlingen waren gefascineerd en openden al snel het vragenvuur: “Maar hoe weet je zeker dat vliegtuigen niet te dicht bij elkaar komen?”

Maar hoe weet je zeker dat vliegtuigen niet te dicht bij elkaar komen?
Leerling

Hierna volgde een exclusieve rondleiding. De leerlingen werden meegenomen naar de replica van de Schiphol-toren, een exacte kopie van het origineel die werd gebruikt om een renovatie van de verkeerstoren in 2019 voor te bereiden. Daarnaast bezochten ze de “vissenkom”, een ruimte met glazen wanden waarachter je een blik werpt op de OPS-zaal. Verkeersleiders werken hier hard om het vliegverkeer in het Nederlandse luchtruim te begeleiden.

De dag bereikte een hoogtepunt met een spectaculaire workshop. In een ruimte waar echte verkeersleiders oefenen voor hun examens, werden de leerlingen in twee teams verdeeld: piloten en luchtverkeersleiders. Hun missie was duidelijk: elkaars vliegtuig ‘naar Schiphol praten’ via radarbeelden en radiotelefonie. Moeiteloos stapten de leerlingen in hun professionele rol: “Zeker, meneer, ik kan u uitstekend verstaan. U mag de landing inzetten.”

Een speciale dank aan de gastdocenten van de luchtverkeersleiding op Schiphol die deze buitengewone dag mogelijk maakten. Een dag vol ontdekkingen, leren en vooral veel plezier!

Fotograaf: Maarten Delobel