Doneer

Werelden komen samen op de PAN: kunst door de ogen van onze leerlingen

28 jan 2025

Kunstbeurs de PAN Amsterdam is het decor voor een ontmoeting tussen verschillende werelden. Leerlingen van de drie Amsterdamse weekendscholen – West, Noord en Zuidoost – stappen in de wereld van kunstenaars, kunsthandelaren en kunstliefhebbers. Tegelijkertijd ervaren de standhouders en bezoekers van de beurs de frisse blik van de jeugd. Partners van IMC Weekendschool zijn aanwezig voor een rondleiding én om de leerlingen in actie te zien.

Het is alsof de leerlingen midden in een boek stappen

Kinderboekenschrijfster Manon Berns opent de bijzondere gastles op kunstbeurs PAN met een spannend verhaal. De leerlingen krijgen een missie: een kluis openen door een code te ontcijferen. Alle aanwijzingen zijn verspreid over de beurs. Een speurtocht leidt hen langs kunstwerken en standhouders, waar ze door journalistieke vragen te stellen de antwoorden verzamelen die ze nodig hebben. De beloning? Een boekenlegger en een spannend boek van Manon.

De spanning is voelbaar. “Ik vind het spannend omdat ik voor het eerst op een kunstbeurs ben,” zegt een leerling uit Amsterdam Zuidoost. Een ander voegt eraan toe: “Ik vind het spannend omdat ik zo graag dat boek wil.”

Met pen en papier in de hand en een lijst vol wie-wat-waar vragen gaan de leerlingen op pad. Al snel maakt de spanning plaats voor nieuwsgierigheid. “Waarom is deze klok zo duur?” vraagt een leerling vol verbazing aan een standhouder. Een ander haakt in: “Maar het Rijksmuseum is toch heel rijk, waarom kunnen ze dit kunstwerk dan niet kopen?”

‘Zolang het een betekenis heeft, is het kunst – ook als het lelijk is.’
Leerling Weekendschool Amsterdam West

De variatie in kunstwerken – van klassiek tot ultramodern – fascineert en verwondert. “Ik zag mooie dingen, coole dingen en rare dingen,” vertelt een leerling. “Zoals een tandenborstel met tanden en een rare hond met vier oren en drie monden.”

De diversiteit in kunstwerken zet de leerlingen aan het denken over de vraag wat kunst voor hen betekent. “Alles wat mensen mooi vinden, is kunst voor mij,” verklaart een leerling. Een ander reageert: “Ook lelijke kunst kan mooi zijn.” De discussie leidt tot een gezamenlijke conclusie: “Zolang het een betekenis heeft, is het kunst – ook als het lelijk is.”

Naast de leerlingen verkenden ook de partners van IMC Weekendschool de kunstbeurs PAN. Ze krijgen een rondleiding en mogen een deel van de gastles meemaken. Sommigen gaan zelfs mee met de speurtocht, om van dichtbij te ervaren hoe de leerlingen leren en de wereld om hen heen verkennen.

De middag eindigt met een bijeenkomst voor partners en relatiemanagers. Heleen Terwijn, oprichtster en strategisch directeur van IMC Weekendschool, en PAN-directeur Mark Grol spreken de aanwezigen toe. Mark benadrukt het belang van de samenwerking: “Dit is een zeer waardevolle samenwerking. Volgend jaar vieren we ons lustrum – het vijfde jaar dat we samenwerken – en daar kijken we enorm naar uit.”

‘Dit is een zeer waardevolle samenwerking. Volgend jaar vieren we ons lustrum – het vijfde jaar dat we samenwerken – en daar kijken we enorm naar uit.’
Mark Grol Directeur PAN Amsterdam

Net zoals de PAN klassieke en moderne kunst naast elkaar plaatst, brengt deze dag jeugdige nieuwsgierigheid samen met de gevestigde kunstwereld. Standhouders, gewend aan gesprekken met volwassen verzamelaars, genieten zichtbaar van de frisse blik van de leerlingen. Partners krijgen een beter begrip van de impact die IMC Weekendschool maakt. De leerlingen keren huiswaarts met een boek, een boekenlegger en een schat aan nieuwe indrukken.

“Wie vindt kunst leuk?” vraagt Manon ten slotte. Alle vingers gaan de lucht in.

Fotografie: alumna Kyara Bhiekhari (Punk Photography)